PTYL – The Golden Cage

PTYL – The Golden Cage

Label: Danse Macabre Records

Release date: 14.02.2022

Tracks:

> Rebellion´s Null
PTYL
> Nights In White Satin
PTYL
> Mirror Box
PTYL
> Bite
PTYL
> Happiness In Tech
PTYL
> An Alien Where I Breathe
PTYL
> Gotta Be Shitting Me
PTYL
> Fiction
PTYL
> My Religion
PTYL
> Fledge
PTYL
> All In
PTYL
> Stray
PTYL

„Der goldene Käfig“ ist das 10. Studio-Album von PTYL Dragon’s Solo Industrial Rock-Projekt (Spasm 1998, Reptyl 1999, Tripyl 2002, Hellsounds 2005, Is Missing 2006, Loki 2007, God Of Change 2008, Retrofit 2009, „V“ 2010) . Zwischen 2017 und 2022 aufgenommen, folgt der Umzug von PTYL von Tel Aviv, Israel, Kalifornien (aka dem goldenen Staat), um in San Francisco (mit der ikonischen Golden-Gate-Brücke), dem Tech Mekka, vor und während der Pandemie (der Goldener Käfig) das Album aufzunehmen. Die Musik erinnert an Skinny Puppy und Nine Inch Nails zusammen mit seiner ihm eigenen PTYL-Signatur. Weit kommunikativer und offener als in PTYLs vorherigen Alben, obwohl er es nicht wirklich versucht, jemanden zu beschwören. In erster Linie ist „der goldene Käfig“ der Versuch, sich mit dem frühen Künstler wieder zu verbinden, der er zuvor war. Um der Person zu entfliehen, die er wurde: ein normaler, langweiliger, alter weisser Mann. Dieses Thema und diese Sehnsucht durchzieht das ganze Album: Rebellion´s Null, Bite, Stray. Er möchte zwar nicht alles verspotten, was er erreicht hat, denn sein Leben könnte weit schlimmer sein. Aber aus dem Abwiegen entsteht das Bewusstsein tiefen Versagens und der Gewissheit dass dies nicht das Leben ist, das er wollte („das ist nicht meine Religion“). Natürlich erwartet er kein Mitgefühl . („Sie geben mir alles, was ich will, und dann etwas“, Happiness In Tech). Darüber hinaus wird PTYL die Normalität seiner Geschichte und seiner Emotionen klar. („Meine Beschwerden klingen genauso wie jedes andere Leben“, Happiness In Tech). Während diese Erkenntnis seine Frustration intensiviert, rettet sie ihn auch aus dem Selbstmitleid, um durch Ironie ergänzt zu werden. Das beste Beispiel: „Gotta Be Shitting Me“, wo Ptyl sein Leben während der San Francisco-Pandemie, den Riots, den Waldbrände und der Klimakrise beschreibt zu Bier Flaschen singt.
Das Album bietet Gästeauftritte von Ariel Aviad (seiner Frau & Sängerin von Demoncast), auf einem Cover zu den „Nights in White Satin“, ein Lied, ein anderer Käfig, den Käfig von Emotionen, der nicht ausgedrückt werden kann . Ariel erscheint später wieder zusammen mit einem anderen Mitglied von Demoncast, ROI ILOUZ, auf dem Song „All In“.
Was kommt als nächstes für Ptyl? Möglicherweise ein neues (3.) Buch, und wenn die Götter von Covid es erlauben, vielleicht einige Live-Shows. Wer weiß.

„The Golden Cage“ is the 10th studio album of Ptyl Dragon’s solo industrial rock project (Spasm 1998, Reptyl 1999, Triptyl 2002, Hellsounds 2005, Is Missing 2006, Loki 2007, God Of Change 2008, Retrofit 2009, „V“ 2010). Released by Danse Macabre Records, the album’s name echoes the story behind it. Recorded between 2017 and 2022, it follows Ptyl’s relocation from Tel Aviv, Israel, to California (aka the golden state), to work in San Francisco (with its iconic golden gate bridge), the tech mecca, before and during the pandemic (the golden cage). The music is reminiscent to that of skinny puppy and nine inch nails, along with its signature Ptyl flavor. It’s more communicative and refined than Ptyl’s previous album, although it doesn’t really attempt to appease anyone. First and foremost, „The Golden Cage“ is Ptyl’s attempt to connect with the artist he was before, and escape the person he was becoming: a normal, boring, aging, mostly scared individual. This is articulated in songs throughout the album: Rebellion’s Null, Bite, Stray, etc. Understanding how lucky he is, how much worse his life could so easily be, he doesn’t simply mock it all. Still, there’s a deep sense of failure, that this is not the life he wanted („this isn’t my religion“). At the same time, he knows he’s too lucky to expect or accept any sympathy („They give me anything I want, and then some“, Happiness in Tech). Furthermore, he understands that his story and emotions are very common („My complaints sound just like any other’s life“, Happiness in Tech). While this realization intensifies his frustration, it also rids him from self pity, to be replaced with irony. The best example of this is the song “Gotta be shitting me”, where Ptyl describes his life during the San Francisco pandemic, riots, forest fires, heat waves, and never seen before pollution, working from home, singing to bottles of beer.
The album features guest appearances by Ariel Aviad (his wife & lead vocalist in Demoncast), on a cover to the Moddy Blues’ “Nights in White Satin”, a song about yet another cage, the cage of emotions that can’t be expressed. Ariel appears again later together with yet another member from Demoncast, Roi Illouz, on the song “All In”, a song about the world of lockdowns and riots, that everyone must now be a part of.
What’s next for Ptyl? Possibly a new (3rd) book, and if the gods of Covid shall allow it, maybe some live shows. Who knows.